11 oktober 2009

Staatsloterij 1/5 lot of heel lot kopen?

De gegarandeerde hoofdprijs van 27,5 miljoen is wederom niet gevallen.

Daar de hoofdprijs op een vijfde lot is terecht gekomen zal volgende maand weer 1 lot getrokken worden dat 27,5 miljoen als prijs mee naar huis kan worden genomen.

Er zijn nogal wat mensen die denken dat je door het kopen van een vijfde lot meer kans hebt op het winnen van een prijs. En dat is geheel ten onrechte, helaas. Doordat veel mensen dat denken worden er steeds meer 1/5 loten gekocht en neemt de kans op het daadwerkelijk winnen van de hoofdprijs sterk af.

Het zit namelijk zo.

De hoofdprijs valt op 1 lot. En of dat nu een heel of 1/5 lot is, dat maakt niets uit.
Wanneer het winnende lot eenmaal getrokken is, dan pas wordt gekeken of het 1/5 lot is of een heel lot.

Zoals we nu weten, heeft elk 1/5 lot een uniek nummer. Het is dus niet zo dat er 5 mensen rondlopen met hetzelfde lot nummer. Er is er maar 1 van.

Waarom levert het kopen van een straatje 1/5 loten in plaats van een paar gewone loten minder kans op op het winnen van de hoofdrijs?

Kijk naar het volgende voorbeeld:

In oktober 2009 werden er 11 miljoen loten gekocht, waarvan 70% 1/5 loten.

De kans op het winnen van de jackpot was dus 1 op 11 miljoen. 1/5 lot of niet, het blijft 1 op 11 miljoen!

Laten we nu eens aannemen dat van die 70% de helft met hun geld in plaats van een straatje voor 30 euro, met dat zelfde geld 2 hele loten koopt voor 30 euro.

70% van 1 miljoen is 3.850.000 loten. In plaats van 10 loten voor 30 euro hebben ze er nu 2 voor 30 euro. 3.850.000/10= 385.000 x 2 (hele loten) = 770.00 hele loten.

Alleen al door hier naar te kijken kan je zien dat omdat de jackpot op 1 lot valt, dat de kans bij de 1/5 loten 1 op 3.850.000 is en bij de hele loten 1 op 770.000 is geworden. Wie is er nu gek?

Iedereen die 1/5 loten koopt en zich eigenlijk best hele loten kan veroorloven, spekt de staat verschrikkelijk omdat volgende maand de Jackpot nog steeds 27,5 miljoen is en er weer miljoenen loten zullen worden gekocht, maar maakt tegelijkertijd zijn eigen kansen op het winnen van de jackpot. Verschrikkelijk veel kleiner!

Nogmaals, de kans op het winnen van de jackpot was 1 op 11 miljoen.

Daarna, en niet eerder, is de kans dat het op een heel lot is gevallen 1 op 33,33 en op een 1/5 lot 1 op 66,66. En dan blijft nog steeds de kans op het winnen van de jackpot 1 op 11 miljoen.

De kans op het winnen van de jackpot heeft niets te maken met welk soort lot maar alleen met welk getal.

Ik hoop dat je hem nu hebt. Doe jezelf een lol en koop alleen nog maar hele loten!

8 opmerkingen:

  1. Voor het geld van één heel lot kun je vijf 1/5 loten kopen, en speel je gewoon mee met 5 nummers die alle 5 een kans van 1 op totaal-aantal-loten hebben om getrokken te worden. En áls je wint, win je gewoon 'minder'. Niet iedereen hoeft per se 27,5 miljoen te winnen, maar neemt ook genoegen met 5,5 miljoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks dat ik normaal gesporken geen anonieme reacties toelaat maak ik daar nu voor 1 keer een uitzondering op.

    Natuurlijk heb je gelijk. Als je met minder genoegen wilt nemen prima.5,5 miljoen blijft heel veel geld.

    Je redenatie gaat echter niet op.

    Ja je kunt ook 5 x 1/5 loten kopen voor hetzelfde geldvoor 1 lot. Doe je dat echter, dan vergroot je wel het totaal aantal verkochte loten.

    En een kans van 1 op 11.000.001 loten is altijd nog groter dan 11.000.005 loten. Je betaalt het zelfde bedrag, maar maakt wel minder kans en ook nog op een kleinere prijs.

    Je kunt je voorstellen dat wanneer heel veel mensen dat doen, en dat doen ze, dat de kans om te winnen heel veel kleiner wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, als je met minder ook genoegen neemt en je kansen wilt vergroten, kun je overwegen mee te spelen met groeps initiatieven.
    http://www.lotendelen.nl is een goed voorbeeld, hoef je ook geen 15 euro per lot uit te geven. Je bepaalt je eigen inzet namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kansberekeningen zijn niet altijd even helder. Zeker niet in de staatsloterij. Het is een algemeen misverstand dat wanneer je meer loten koopt je ook meer kans maakt op de jackpot.

    Er wordt slechts 1 maal de jackpot getrokken. Dus 1 lot op al die andere. Je hebt misschien wel 5 loten maar de kans op de jackpot wordt niet hoger.

    Als je de volgende link volgt dan vind je een interessante uitleg.

    http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=5634&j=2002

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kans op de jackpot wordt met meer loten wel degelijk hoger. De kans op winst neemt echter af naarmate je meer loten koopt en daar zit het misverstand in.

    Als de jackpot gegarandeerd valt heb ik met vijf loten precies vijf keer zoveel kans op de jackpot als met één lot, en als ik honderd loten koop is de kans precies honderd keer groter.

    En dat is precies waar www.lotendelen.nl op inspeelt.

    Het hierboven aangehaalde artikel gaat niet over de winkans op de jackpot.

    B.v. als ik alle loten opkoop heb ik 100% kans op de jackpot en 0% kans op winst...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ok,

    Ik zat er naast. Laat ik het maar eerlijk zeggen, statistiek is nooit mijn sterkste punt geweest.

    Ik had mij moeten realiseren dat wanneer het totaal aantal loten niet met 5 toeneemt, dat je dan met 5 in plaats van 1 lot gewoon meer kans maakt. Mag ik een ieder die heeft gereageerd bedanken voor de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vraag me eerder af waarom een trouwe speler benadeeld wordt door met heel lot en jackpot te spelen dus 15euro en er dus dus voor 1/5lot en minder betaald wordt en de andere 4/5 loten niet verkocht en meetelen los van de kans berekeningen word dus de andere loten niet meegerekend dus als je op 1/5 lot speeld en er valt op jouw nr 25.000.000 krijg jij 5miljoeneuro mooi maar de rest verdwijnt gewoon in het niks stel ik krijg op mijn lot 25.000.000 wordt deze gewoon uitbetaald, ik vind dit oneerlijk en zekers voor de vaste spelers niet te verkopen,als nou ook die andere loten{van 1/5}verkocht werdt kon ik het nog beetje begrijpen betaald iedereen mee en deelt iedereen mee maar zo voel ik me in de maling genomen en de jackpot deze maand met oud en nieuw is niet gevallen moet dan niet al dat geld 16.000.000 doorgetrokken worden en vedeeld lijkt wel of het steeds meer voor de lotterij moet opleveren alleen al door het duurder worden van het lot laatste paar jaar om het jaar voorheen jaren zelfde prijs en ook nog eens veel meer trekkingen per jaar, denk er ook aan om te stoppen met staatsloterij maar goed blijf het toch spannend en leuk vinden dit is mijn mening mischien zien andere dit anders....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. LOl, vandaag, 10 mei 2013, eindelijk de hoofdprijs gevallen. Maar als je checkt op lotnummer dan zie je dat het hele lot gewonnen heeft maar ook het 1/5 lot, da's toch vreemd ?

    BeantwoordenVerwijderen